Republica Moldova urmăreşte să liberalizeze piața companiilor aeriene.
Consiliul de Miniștri al Transporturilor din Uniunea Europeană a adoptat la sfârşitul săptămânii trecute (16 iunie – Imedia) la Luxembourg decizia de autorizare a Comisiei Europene pentru deschiderea negocierilor cu Republica Moldova cu privire la un acord global de transport aerian.Negocierile vizează: deschiderea progresivă a pieţei în ceea ce priveşte accesul la rute și capacitatea pe bază de reciprocitate; nediscriminarea şi condiții egale de concurenţă pentru agenţii economici pe baza principiilor din tratatele UE; alinierea legislației moldovene în domeniul aviației la legislaţia UE privind siguranţa, securitatea şi managementul traficului aerian.
Autorităţile şi experţii se aşteaptă ca procesul de negocieri să fie finalizat în 6-10 luni. „La prima etapă vom deschide piaţa pentru companiile străine, ceea ce se poate realiza până la finele anului. Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu întreprinderea de stat „Air Moldova”, care are de întors credite enorme”, a declarat pentru presă Octavian Calmâc, ministru adjunct al Economiei.
“Republica Moldova este un vecin direct al UE şi un partener important în cadrul politicii europene de vecinătate.. acest lucru face ca Republica Moldova să fie un candidat evident pentru aderarea la spaţiul aerian comun european”, a declarat vicepreşedintele Comisiei Europene, Siim Kallas, responsabil pentru transport.
Comentarii:
Alex Oprunenco: Primii beneficiari ai acordului vor fi consumatorii
Directorul de programe internaţionale la Centrul Analitic Independent „Expert Grup”. Alex Oprunenco, este de părere că primii care vor beneficia direct şi imediat de acordul de transport aerian vor fi consumatorii. „Ei vor beneficia de preţuri mai reduse pentru servicii avia,acesta este primul şi indubitabil beneficiu”, spune expertul.
El adaugă că, în rest, depinde de abordarea strategică,” dacă dorim să facem din Republica Moldova, fie că e vorba de Chişinău sau alt oraş care dispune de aeroport, un nod pentru companiile low-cost”. „Avem exemplul aeroportului de la Riga, un aeroport nu prea mare, dar în care îşi desfăşoară activitatea compania low-cost Baltic-Air A/S, care a transformat Riga într-un nod aerian foarte important din Europa de Nord”, menţionează Alex Oprunenco..
Dacă Aeroportul de la Chişinău este foarte scump, spune el, „avem aeroport la Bălţă sau altă locaţie în care putem să deschidem aeroporturi doar pentru companiile low-cost şi în censul acesta putem să beneficiem şi în plan turistic”.
Apreciatul expert crede că în cazul în care „va exista o hotărâre şi o voinţă politică clară a părţii moldave pentru a deschide piaţa de servicii avia, negocierile nu vor dura mult”. „În ultimul timp am văzut că nu exista o voinţă politică foarte clară, în schimb nu duceam lipsă de conflicte şi opinii divergente între ministere, între diferiţi agenţi economici. Prim-ministrul aparent vroia ca deschiderea să fie mai rapidă, în timp ce Ministerul Transporturilor a avut o poziţie mai precaută”, constată directorul de programe internaţionale la „Expert Grup”.
Potrivit acestuia, piaţa de servicii avia ar putea să fie liberalizată pe parcursul unul an, „important e să fie o poziţie clară” în această problemă.
Unica problemă, în opinia lui Oprunenco, „este sporirea competitivităţii AIR Moldova, companie publică, care are datorii, susţinere publică şi într-un fel a beneficiat şi de situaţia actuală, când accesul pe piaţa serviciilor avia era destul de limitat”.
Leonid Litra: Negocierile nu vor fi foarte complicate pentru că nu avem multe chestiuni de negociat.
„Negocierile nu vor fi foarte complicate pentru că nu avem, în fond, foarte multe chestiuni de negociat”, crede Leonid Litra, director adjunct pe cooperare internaţională la Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale „Viitorul”. Bineînţeles, adaugă el, că există anumite exigenţe, ca durata de exploatare a aeronavelor sau alte criterii, „dar Georgia, de exemplu, a început negocierile în martie anul trecut şi le-a finalizat în decembrie”.
În opinia expertului, Republica Moldova „ar putea semna acordul global de transport aerian până la sfârşitul anului”.
„Sunt vehiculate diferite argumente, că liberalizarea nu va aduce nimic pentru că nu avem regim liberalizat de vize, că fluxul de pasageri este mic. Însă vedem că sunt ţări care nu au regim liberalizat de vize, cum este Tunis sau Ucraina, dar au companii low-cost, respectiv au pasageri şi sunt ţări cu fluxuri mult mai mici de pasageri decât Moldova, cum este Macedonia, de exemplu, în care operează trei companii low-cost care prestează servicii foarte ieftine la zboruri”, menţionează Leonid Litra.
Potrivit acestuia, este un sector care trebuie să fie liberalizat, „dar vor apărea şi alte efecte ca urmare a semnării acestui acord. O întrebare ar fi: ce facem cu „AIR Moldova”? Nu ştiu dacă această companie va rezista concurenţei pe destinaţiile europene, chiar dacă în acest moment „AIR Moldova” are cele mai mari încasări din rutele Chişinău-Moscova sau Chişinău-Istanbul, care nu sunt reglementate de acest acord”.
„Din momentul semnării acestui acord companiile vor putea deschide rute, va fi o competiţie liberă pe acest sector, care va duce la o creştere a calităţii serviciilor şi la o reducere a preţurilor”, este de părere expertul IDIS „Viitorul”.
Dosar:
Oficialii de la Ministerul Transporturilor au declarat că negocierile cu UE ar putea să înceapă în luna iulie sau cel târziu în septembrie.
„Încheierea acestui acord va stimula concurenţa pe piaţă, va permite companiilor naţionale să-şi extindă activitatea în spaţiul UE şi va îmbunătăţi calitatea serviciilor oferite clienţilor. Ca urmare, va spori numărul de turişti, oamenii vor putea alege între mai multe companii aeriene şi, ceea ce e foarte important, biletele se vor ieftini”, a declarat Veaceslav Pituşcan, şeful Direcţiei Relaţii Economice cu UE din cadrul Ministerului Transporturilor.
Discuţiile privind liberalizarea transporturilor aeriene durează deja de mai mulţi ani, Strategia de dezvoltare a aviaţiei civile în Republica Moldova în perioada anilor 2007-2012 adoptată în august 2007, avea ca obiectiv elaborarea până la 31 decembrie 2008 a „unui plan de măsuri privind liberalizarea pieţei transportului aerian”. Intenţia de a face mai liberală o piaţă dominată de doar câteva companii a fost dejucată de criza economică şi cea politică.
Noua guvernare a reluat discuţiile întrerupte de criza ce a afectat şi transporturile avia de pasageri, programul de activitate a Guvernului prevede „crearea unei pieţe libere a serviciilor aeriene, demonopolizarea serviciilor de deservire şi atragerea companiilor aeriene low-cost”.
Cursele din Chişinău sunt de două-trei ori mai scumpe decât cele din România şi Ucraina, preţul pentru majoritatea destinaţiilor din ţările UE (tur-retur) este de două-trei ori mai mare decât de la Kiev şi Bucureşti.
Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei a constatat anterior că Air Moldova are poziţie dominantă pe 19 rute regulate şi doar pe trei Moldavian Airlines şi pe două Tandem Aero. Efectuează zboruri de pe aeroportul Chişinău companii străine, ca Turkish Airlines, Austrian Airlines, Carpatair, Airbaltic, Malev Hungarian Airlines, Lufthansa, Tarom şi Meridiana SpA.
Oponenţii liberalizării au invocat faptul că piaţa moldovenească este mică şi că, în fine, capacitatea Aeroportului Internaţional Chişinău este de doar 800 mii de pasageri, astfel că companiile low-cost nu-şi au rostul pe piaţa moldovenească.
Imedia.md